I SSN sine retningslinjer for refusjon av helseutgifter finner du informasjon om hva ordningen gjelder, hvor mye du kan få tilbake og annen generell info du bør få med deg, før du eventuelt sender en søknad.
Retningslinjer for refusjon av helseutgifter, gyldige fra 1. januar 2025
Retningslinjene er sist oppdatert 1.1.25.
Studenter som i studieåret får betydelige utgifter til helse/tannhelse som ikke dekkes av det offentlige, kan søke om økonomisk støtte fra SSN. Ordningen gjelder studenter som kan dokumentere betalt semesteravgift, fra en av utdanningsinstitusjonene som er tilknyttet Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge (SSN).
Du kan bare søke om refusjon av utgifter som du allerede har hatt, i inneværende semester. Du kan kun søke om støtte til:
1. Tjenester som omfatter innbetalte egenandeler som føres under HELFOS egenandelstak
Egenandeler fra:
Lege med avtale om direkte oppgjør med Helfo
Psykolog med avtale om direkte oppgjør med Helfo
Poliklinisk behandling (sykehus)
Medisiner på blå resept
Pasientreiser
Laboratorier og røntgeninstitutt med avtale om direkte oppgjør med Helfo
Undersøkelse og behandling hos fysioterapeut som har driftsavtale med/er ansatt i kommunen (spør fysioterapeuten du går til om de har en slik avtale)
Enkelte former for tannsykdommer/tilstander som påvirker tannhelsen (anomalier/periodontitt)
Opphold ved offentlig godkjent rehabiliteringsinstitusjon som har driftsavtale med regionalt helseforetak
Behandlingsreiser til utlandet i regi av Oslo Universitetssykehus, Rikshospitalet
Du må selv sørge for å undersøke om tjenesten du benytter, har avtale om direkte oppgjør med Helfo.
Behandlere med refusjonsavtale rapporterer inn til HELFO hva du har betalt i egenandeler. Når du har oppnådd frikort vil dette være tilgjengelig på «min side» på Helsenorge.
Du får oversikt over dine innbetalte egenandeler ved å gå inn på Helsenorge. Her må du logge deg inn på «min helse» hvor du finner all relevant informasjon. Oversikten over innbetalte egenandeler skal legges ved søknaden. Husk at denne oversikten må vise ditt navn og alle innbetalingsdatoer og beløp.
2. Andre helseutgifter
Psykolog/psykiater uten driftsavtale/ikke ansatt i kommune
Fysioterapeut uten driftsavtale/ikke ansatt i kommune
Autorisert/offentlig godkjent Kiropraktor, naprapat og osteopat
Tannlege (studenter under 24 år må benytte offentlig tannhelsetjeneste)
Drop In-lege (ordinær konsultasjon)
Gynekologisk/Urolog (undersøkelse)
Psykolog/kiropraktor/fysioterapeut/naprapat/osteopat/tannlege/drop in-lege/gynekologisk undersøkelse
For å få dekket utgifter i forbindelse med behandling hos psykolog, kiropraktor, fysioterapeut, naprapat, osteopat, tannlege, drop in-lege eller gynekologisk undersøkelse må du legge ved spesifisert kvittering fra behandler.
En spesifisert kvittering må inneholde:
Ditt navn
Behandlers Yrkestittel/navn
Beløp
Dato
Tannlegekvittering må i tillegg inneholde informasjon om hvilken behandling du har fått, fordi ordningen ikke dekker utgifter til tannbleking, tannregulering, krone, bro, tannimplantat e.l.
Vi refunderer ikke helseutgifter på bakgrunn av dokumentasjon fra nettbank, bankterminal eller lignende.
SSNs refusjonsordning gjelder kun for de behandlingene som er listet opp over.
Refusjon
Studentsamskipnaden kan refundere inntil 50 % av utgiftene etter at egenandelen på 650 kroner per kalenderår, er trukket fra. Maksimal refusjon per kalenderår er 6000 kroner.
Refusjon av utgifter til synsundersøkelse dekkes med inntil 600 kroner. Her er det ingen egenandel.
Eksempel på utregning:
Søknadsbeløp 1429,-
- Egenandel 650,-
= Refusjonsgrunnlag 779,-
* Refusjonsprosent 50%
= Innvilget refusjon 390,-
Generell informasjon
Elektronisk søknadsskjema på Min side må benyttes for å søke refusjon. Logg inn på Min side eller registrer en ny brukerkonto her.
Dokumentasjon som viser at du har betalt semesteravgiften samme semester, skal alltid lastes opp sammen med søknaden.
Søknader med ufullstendig/ukorrekt dokumentasjon blir avslått/sendt i retur.
Det utbetales ikke penger før behandlingen er gjennomført.
Refusjonsordningen gjelder kun behandling utført i Norge.
Søknad kan leveres fortløpende.
Det gis ikke refusjon på bakgrunn av kostnadsoverslag.
Studentsamskipnaden forbeholder seg retten til å kontrollere gitte opplysninger.
Refusjon som er gitt på uriktig grunnlag kan bli krevd tilbakebetalt.
Søknadene behandles fortløpende, og minst en gang per måned.
Klage på vedtak
En eventuell klage på vedtak må fremmes skriftlig innen en måned etter at vedtaket er fattet. Klagen sendes til [email protected]. Klageinstans er Studentsamskipnadens administrerende direktør eller den han/hun bemyndiger til å behandle klagesaker vedrørende refusjon av helseutgifter.
NB! Alle bilag jfr. retningslinjene må vedlegges søknaden. Uten bilag blir søknaden sendt i retur.
Søknader behandles fortløpende og minimum en gang i måneden
Budsjettrammene for ordningen fastsettes av styret i SSN hvert år. Midlene fordeles to ganger i året; en i høstsemesteret og en i vårsemesteret. Når alle midler for inneværende semester er brukt opp, vil det ikke være anledning til å søke før eventuelt neste semester.
Redaksjonelle endringer
SSN kan foreta redaksjonelle endringer ved behov, så lenge det ikke endrer innholdet i retningslinjene.
Gyldighet
Dette reglementet gjelder fra 1.1.2025. Reglementet kan endres av styret i Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge.
Ordinære søknadsfrister
Vårsemesteret:
1. august samme år (utgifter fra 1/1-30/6). Fristen for ettersending av dokumentasjon ved mangelfull søknad, er 1. september. Etter denne fristen vil søknaden bli slettet.
Høstsemesteret:
1. februar påfølgende kalenderår (utgifter fra 1/7-31/12). Fristen for ettersending av dokumentasjon ved mangelfull søknad, er 1. mars. Etter denne fristen vil søknaden bli slettet.
Søk om helserefusjon